Mai multi angajatori au observat ca, angajatii lor au avut performante superioare atunci cand lucrau la distanta. Daca angajatii au fost mai performanti, atunci si situatia economica a companiei a crescut. Un alt avantaj al firmelor care au reusit sa implementeze cu succes lucrul de la distanta a fost, bineinteles, si reducerea costurilor suplimentare care vin odata inchirierea unui spatiu de lucru (de ex. chiria lunara, utilitati, echipa de curatenie, consumabile etc). Cu toate acestea, multi angajatori sunt preocupati ca avantajele vor aduce si consecinte negative. Una dintre acestea este sanatatea emotionala pentru angajatii companiilor care lucreaza prin sistemul telemunca. Prin telemunca, intelegem ca angajatul este disponibil la un program de lucru agreat cu angajatorul (de ex. de la 9:00 la 17:00), cu exceptia faptului ca isi desfasoara activitatea in afara biroului unde este situata compania. Totusi, managerii au inceput sa puna in balanta avantajele lucrului de la distanta deoarece provoaca singuratate si izolare. Prin urmare, este foarte probabil ca si implicarea si productivitatea acestor lucratori de la distanta sa aiba de suferit.

Mai multe sondaje de tip Gallup ne arata ca, aceia care lucreaza la distanta pot resimti sentimente de singuratate si izolare. De exemplu, un studiu recent efectuat de catre Buffer pe 1.900 de angajati care lucrau de acasa, a constatat ca, 90% intentioneaza sa lucreze remote pentru tot restul vietii, iar 94% dintre acestia recomanda cariere in afara unui punct de lucru. Ulterior in cadrul studiului, cand acestor lucratori li s-a cerut sa numeasca care este cea mai mare provocare in a lucra de la distanta, doar 21% dintre acestia au mentionat „singuratatea”. Deci, nu trebuie sa privim lucrurile ca fiind o regula deoarece nu toti angajatii care lucreaza la distanta resimt singuratate.

Totusi, 21% din aceasta forta de munca nu trebuie neglijata, iar managerii au nevoie de masuri pentru a remedia problema inainte sa afecteze implicarea si performanta. Mai intai, acestia trebuie sa cunoasca diferentele dintre singuratate si izolare.

In primul rand, ajuta sa intelegem ca singuratatea este un raspuns emotional pe fondul lipsei de contact cu celalalt, iar oamenii se pot simti la fel de singuri intr-un birou, ca si afara acestuia. O cercetare cvasiexperimentala a incercat sa transforme un punct de lucru obisnuit intr-un birou de tip OpenOffice. Surprinzator, s-a constatat faptul ca, desi amenajarea spatiului era una de tip ‘’deschis’’ (care sa incurajeze colaborarea intre colegi), volumul de interactiunii fata in fata intre angajati a fost de 70%. In acelasi timp, comunicarea electronica a crescut, iar angajatii au reactionat la spatiul de lucru mai degraba printr-un comportament de retragere sociala.

De multe ori, izolarea este asociata cu ideea de a avea acces sau cu un sentiment al lipsei de acces. Angajatii izolati nu pot obtine materialele sau informatiile de care au nevoie si considera ca realizarile si dezvoltarea lor este ignorata, simtindu-se ’’deconectati de companie’’. Cu toate acestea, nu este o problema emotionala, ci devine o problema de natura tehnica.

Aceasta devine prioritatea principala a managementului –  materialele si echipamentele de care angajatul are nevoie pentru a face munca corecta sa fie disponibile.

Singuratatea poate contribui la izolare, iar izolarea poate contribui la singuratate. Totusi, managerii pot aborda ambele situatii, discutand despre problemele care le provoaca. Un studiu la locul de munca derulat de Gallup recomanda conversatii frecvente si permanente pentru a diminua acveste efecte.

De fapt, se recomanda cinci tipuri distincte de conversatii care conduc catre atingerea performantei (dar si cu limbaj specific adaptat angajatilor care lucreaza remote):

  • Relatia cu compania – “Am nevoie sa stiu: – Cum te acomodezi in general in a lucra cu noi?”

  • Situatia proiectelor – “Referitor la noul proiect in care esti implicat: – Se aseaza toate lucrurile in peisaj?”

  • Acomodare cu colegii/echipa – “In general: – Cum te intelegi cu colegii?”

  • Mediu de lucru potrivit – “Cat de multa liniste e in mediul tau de acasa? Ti-ai dori sa fie altfel?”

  • Prezenta sociala / apartenenta la grup satisfacatoare – “Iti este dor sa ai oameni prin preajma? /Te simti cumva exclus sau dat la o parte din vreun proiect?”

Daca raspunsurile pe care le ofera angajatul semnaleaza singuratatea, strategia pe care o va aborda managerul trebuie sa reflecte personalitatea angajatului (ca stil de abordare). Deci, managerul poate crea  oportunitatile de contact social:

  • Miza succesului devine mai mare daca managerul preia conducerea procesului

  • Angajatul poate fi introdus formal in fata altor colegi

  • Managerul poate purta dialoguri de rutina cu angajatii sai, inainte de inceperea sedintei (astfel ca, managerul aduce in prim-plan relatia sociala pe care o are si pe care o investeste in continuare fata de fiecare angajat)

  • Alocarea angajatului (prin delegare) in alte proiecte cu partenerii pentru a crea angajatului un cadru in care sa fie invitat la dialog, iar competentele sale sociale sa fie stimulate

Toate cele mentionate creeaza conexiuni sociale. Practic, va exista un mediu care va incuraja si mai mult comunicarea angajatului cu ceilalti, iar initiativa vine din partea managerului.

In cazul in care angajatul este o persoana mai ’’dezghetata’’:

  • Managerul trebuie doar ’’sa ii deschida o usa prin care sa  ii arate calea ’’, restul va decurge natural

  • Managerii pot crea un context de comunicare specific pentru angajatii care lucreaza la distanta (se poate desfasoara saptamanal, pe un anumit topic de discutie)

  • Managerii pot trimite acestor angajati chiar si o lista cu cafenele locale si un voucher cadou pe care ar putea sa fie inscriptionat: „Trebuie sa fiti in preajma oamenilor pentru a va mentine energia. Ia o ceasca de cafea si petrece o zi de munca grozava” (in cazul pandemiei cu COVID-19, aici managerii pot fi flexibili sau creativi cu specificul voucherului).

Unele persoane aleg sa lucreze de acasa deoarece izolarea le sporeste productivitatea. Compania IBM a invatat mai greu acest lucru, resimtind ulterior consecintete. Un procent de 40% din forta de munca IBM (386,000 de angajati din 173 de tari) au lucrat de la domiciliu. In 2017, dupa ce IBM a inregistrat pierderi, conducerea a decis ca trebuie sa genereze idei mai inteligente de la angajatii sai. Asadar, IBM si-a chemat angajatii care lucrau de acasa de pentru a stimula colaborarea si inovarea. Nu a functionat. Angajatii carora le facea placere sa lucreze remote au inceput sa isi caute imediat alte Joburi care le-ar fi permis sa lucreze in continuare de acasa. Aspect sustinut de catre cercetari. Aceia care s-au intors totusi intr-un birou s-au izolat in mod deliberat (probabil pentru a recrea mediul care era cel mai potrivit pentru ei, aspect sustinut si de catre cercetari). Este o poveste care aduce precautie pentru manageri: cei izolati nu sunt tristi, sunt deconectati. Managerii pot rezolva acest lucru prin a integra la un nivel mai profund angajatii care lucreaza remote in organizatie, in ciuda absentei acestora din spatiul fizic.

Alte recomandari de abordare

  • Managerii care solicita parerea angajatilor ce resimt singuratatea, pot obtine informatii valoroase (comparativ cu angajatii care resimt acelasi lucru, dar care nu ofera feedback)

  • Parerile angajatilor care lucreaza remote pot oferi adevarate insight-uri pentru organizatie (acestea pot surveni in contextul lucrului de acasa care favorizeaza reflectarea ideilor)

  • Angajatii timizi si singuri au nevoie sa auda ca sunt valorosi si ca ofera aceasta valoare unica celorlalti, prin munca lor (ulterior, si anxietatea pe plan social resimtita de catre acestia – scade)

  • Lucratorii care resimt singuratate au nevoie de mai mult contact uman in cadrul proceselor automatizate de lucru

  • Angajatii care lucreaza remote pot oferi recomandari de imbunatatire procese (experimentand realitatea si modul de lucru remote in mod direct)

  • In cadrul intalnirilor de strategie, managerii pot propune sa fie alocati si angajati care lucreaza de acasa (vor fi mai vizibili in organizatie, iar munca lor va fi recunoscuta si adusa in atentia celorlalti)

  • Asigurarea tuturor conditiilor de lucru pentru angajatii care lucreaza remote si care nu pot accesa materialele si echipamentele de care au nevoie (de ex. din prisma securitatii cibernetice)

Izolarea si insingurarea – perspectiva psihologica

  • De ce unor angajati li se pare dificil sa lucreze singuri, iar altii pot lucra eficient doar singuri?
    Asa cum oamenii sunt diferiti, si stilurile lor de a munci sunt diferite. A avea un grad ridicat de individualitate si autonomie in munca, ajuta ca un astfel de angajat sa se adapteze in a lucra de acasa. Pe de alta parte, exista si angajati care prefera sa lucreze in echipa si care au nevoie sa rezolve problemele cu ceilalti si sa le gandeasca impreuna cu ceilalti.

  • De ce unii angajatii prefera socializarea, iar altii o evita?
    Sociabilitatea este trasatura innascuta pe care fiecare individ o dobandeste (mai dezvoltata sau mai putin dezvoltata). Practic, aceasta se refera la masura in care o persoana cauta contactul pe plan social cu ceilalti, comparativ cu lipsa acestei initiative. Persoanele evitante pot avea un nivel de sociabilitate scazut, iar aceasta trasatura de personalitate ii predispune sa reactioneze in acest fel, adoptand un comportament specific. Este important ca sociabilitatea scazuta sa nu se confunde cu timiditatea. Persoanele care sunt timide pot fi anxiosi, daca se afla in proximitatea sociala a celorlalti, insa de exemplu, pot fi extrem de comunicativi la telefon. La extreme, exista si persoane cu tulburarea de personalitate schizoida care se izoleaza singure si, desi se adapteaza greu altor medii de lucru, sunt foarte adaptate sa lucreze in izolare si/sau de acasa.

  • Personalitate si capacitatea de a lucra de la distanta
    In literatura de specialitate, constiinciozitatea este cel mai bun predictor in munca. Daca ne raportam la unul dintre cele mai recunoscute modele de personalitate (BigFive), este foarte probabil ca persoanele care sunt mai constiincioase, introverte, sa fie mult mai adaptate catre a lucra la distanta, comparativ cu persoanele care au aceste trasaturi de personalitate mai putin conturate.

Un studiu al lui Ian MacRae si Roberta Sawatzky din ianuarie 2020 a studiat lucrul de acasa pentru mai mult angajati din mai multe tari, industrii, conditii de lucru, precum si background-uri diferite. Participantii studiului lucrau de la distanta in proportii intre 2% si 100%. Studiu a indicat ca, angajatii care lucrau in aceasta maniera erau mai constiinciosi si mai curiosi, comparativ cu populatia generala.

Sustinerea nevoilor unice ale angajatilor care lucreaza la distanta poate parea prea multa munca pentru un manager. Si uneori poate ca acesta este adevarul. Desi cei mai buni manageri sunt maestri ai individualizarii (prin felul in care poarta discutii cu angajatii) a reusi sa ai in prim-plan bunastarea psihologica si conditiile de munca ale angajatilor care lucreaza remote, necesita preocupari suplimentare si resurse de timp.

Recomandarile de mai sus sunt orientate catre angajament si mentin managerii concentrati acolo unde atentia lor ajuta cel mai mult performanta.

Aceste conversatii ofera, de asemenea, managerilor timp si oportunitate pentru a intelege cu adevarat angajatii de la distanta: pentru a lua in considerare contributiile lor unice; pentru a urmari cum le place sa comunice; pentru a descoperi modul in care raspund la situatiile de la locul de munca; pentru felul in care acestia privesc si resimt singuratatea si izolarea.

Cand managerii indeplinesc conditiile pentru un angajament ridicat in randul angajatilor, conversatiile de rutina pot veni cu inovatii de exceptie prin care echipa, dar si organizatia poate sa creasca si sa prospere.

Top managementul se pot ingrijora cand vine vorba lucrului de acasa pentru angajatii sai, insa, nu trebuie! Nu si daca managerii cunosc diferenta dintre singuratate si izolare si au instrumentele de care au nevoie pentru a interveni si a le rezolva.

Alatura-te si tu comunitatii #deacasa

Descopera resurse pentru cei care lucreaza de acasa

ALATURA-TE COMUNITATII #DEACASA